شنبه 9 اسفند 1399 | Saturday 27 February 2021

آتش نشانی رباط کریم

با شروع بارندگی‌های پاییزی در شهرها و جاده‌های مختلف کشور، شاهد افزایش آمار تصادفات رانندگی هستیم. رانندگی در باران و در واقع خیابان‌های لغزنده و خیس یکی از عوامل مهم این تصادفات محسوب می‌شوند. بنابراین ایمنی رانندگی در باران بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب؛ به نکات ایمنی رانندگی در باران و جاده‌های لغزنده اشاره شده است که می‌تواند شما و همسفرانتان را از خطرات بزرگ مالی و جانی در حین رانندگی در باران مصون دارد. با ما همراه باشید.

 

 

نکات ایمنی قبل از رانندگی در باران:


۱ـ تایرهای خودرو و زاپاس را از نظر آج، فشار باد، ساییدگی و … پیش از سفر در بارندگی بررسی نمایید.

سالم بودن آج‌های لاستیک یکی از مهمترین نکات ایمنی رانندگی در روزهای بارانی است. اگر بیشتر از نصف طول آج لاستیک از بین رفته باشد، به این معناست که لاستیک برای رانندگی در باران مناسب نیست و باید تعویض شود.

لاستیک فاقد آج باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح زمین خواهد شد. با از بین رفتن شیارها و آجِ تایرها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید.

میزان باد تایر هم خیلی مهم است. لازم است باد تایر را ماهی یک بار اندازه‌گیری کنید. کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیک نیز تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی‌های آن در جاده بارانی دارد.

به نظر می‌رسد مدت زمانی که از تاریخ تولید لاستیک گذشته، گاه می‌تواند مهم‌ترین مورد باشد. معمولا برخی لاستیک‌ها با گذشت زمان طولانی از تاریخ تولیدشان، خشک‌تر شده و چسبندگی‌شان مخصوصاً در زمانی که جاده لغزنده است کاهش می‌یابد، بنابراین همواره حواستان به تاریخ تولید لاستیک خودرو باشد.

مورد مهم بعدی، ۴ فصل بودن تایرهاست، متاسفانه اکثر تایرهای وارداتی موجود در بازار ما، تایرهای تابستانی هستند و نوع طراحی آج لاستیک‌های آنها به گونه‌ای است که نمی‌توانند به راحتی آب روی جاده را شکافته و به سمت خارج هدایت کنند.

بنابراین هنگام خرید لاستیک، به شکل آج و شیارهای روی تایر نیز دقت کنید و به گفته‌های فروشنده اکتفا نکرده و حتما خودتان مشخصات تایر مورد نظر را از سایت سازنده چک کنید.

تایرها، قسمتی از خودرو هستند که جاده بارانی و جاده خیس، بیشترین تاثیر را در عملکرد آنها می‌گذارد، وظیفه اصلی لاستیک خودرو حفظ اصطکاک و کشش کافی میان خودرو و سطح جاده است و در صورت لغزندگی جاده، کار تایر برای انجام این وظیفه سخت‌تر می‌شود.

دقت کنید لاستیک‌ها حتی تایر زاپاس ترک، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشد.

۲ـ عملکرد برف پاک‌کن را تست نمایید. قبل از سفر، از سلامت موتورهای برف پاک‌کن، شیشه شور و تیغه‌ها اطمینان حاصل کنید.
در صورت هر گونه مشکل از قبیل ترک و یا چسبندگی در لاستیک برف پاک کن یا اتصالات آن پیش از مواجه با شرایط استفاده از آن، هر یک را برطرف کنید. به صورت منظم تیغه‌های برف پاک‌کن خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. به پیشنهاد کارشناسان خودرو، باید هر سال اقدام به تعویض برف پاک‌کن‌ها کنید. به هنگام تهیه لاستیک این برف پاک‌کن‌ها بهتر است از نوع hydrophobic یا آبگریز تهیه کنید.


۳ـ منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید.
در یک جاده گل آلود، حتی پس از بارندگی، ماشین‌های جلویی شیشه ماشین شما را گلی خواهند کرد.

۴ـ شیشه‌های خودرو را تمیز کنید.
کوچک‌ترین لکه‌ها که در شرایط معمول چندان به چشم نمی‌آیند به راحتی و با کوچکترین بارندگی، دید شما را به شدت کاهش می‌دهند و شما بدون اینکه متوجه این موضوع شوید و با این تصور که این کاهش دید تنها به دلیل بارندگی است، با دید کم و با خطر بالا به رانندگی خود ادامه می دهید. حال آنکه به راحتی اگر پیش از بارندگی شیشه‌ها را تمیز کنید، دید چند برابر بهتری خواهید داشت. برخی نکات برای تمیز کردن شیشه‌ها به شکل زیر است. همیشه و به طور منظم هم از داخل و هم از خارج شیشه‌های خودرو را از آلودگی، لکه، دود، جرم و … تمیز کنید.

۵ـ آینه‌های جانبی را همواره بصورت دستی یا با کمک گرم‌کن تمیز نمایید.
اکثر راننده‌ها از این نکته غفلت می‌کنند. معمولا آنها با عجله سوار خودرو می‌شوند و وقتی متوجه خیس بودن آینه‌های بغلی خودرو می‌شوند که دیر شده است و نمی‌توانند اطراف خودرو را به درستی مشاهده کنند. اگر خودروی شما برای مدت زمان طولانی زیر باران مانده باشد، قطرات باران بجا مانده روی آینه بغل، کاربرد آینه را سلب می‌کنند. معمولا اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم گرمایش شیشه هستند ولی تمام خودروها به این امکان مجهز نیستند. دقت داشته باشید که در روزهای بارانی؛ داشتن دید کامل از ضروری‌ترین موارد هنگام رانندگی است و کاهش دید خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

۶ـ عملکرد چراغ‌های خودرو را کنترل و جهت تابش آن را تنظیم کنید.
کمتر کسی پیدا می شود که تا قبل از خرابی و یا قطع شدن چراغ‌ها به متخصص برای تنظیم چراغ‌ها مراجعه کند. اما باید بدانید که در اثر گذر زمان و حرکات و لرزش‌ها، جهت لامپ‌ها از جهت درستی که برایشان در نظر گرفته شده است خارج می‌شوند و حال به نقطه‌ای که باید بتابند، نمی‌تابند.

همچنین این مورد از اذیت کردن و مختل کردن دید راننده‌هایی که از روبرو رانندگی می‌کنند هم جلوگیری می‌کند. برای سفر در زمان بارندگی، از عملکرد صحیح و استاندارد بودن چراغ‌های خودرو خود مطمئن باشید.

ضمنا این نکته را فراموش نکنید که پرتاب نور بیشتر الزاما به معنی دید بهتر در زمان بارندگی نیست، نور چراغ‌های زنون و هد لایت که این روزها طرفداران زیادی میان جوانان پیدا کرده اند، در غالب موارد سفید رنگ است و نور سفید، با وجود قدرت پرتاب بیشتر، موجب کاهش دید در زمان بارندگی خواهد شد، چرا که میزان بازتاب نور سفید رنگ بسیار بالاست.

چنانچه هر یک از چراغ‌های خودرو از چراغ جلو و عقب گرفته تا هشدار و چراغ راهنما، با هر گونه قطعی مواجه هستند در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام کنید.

تمیز نگه داشتن کاور و قاب چراغ‌ها نقش بسزایی در قدرت روشنایی دارد. پس باید آن‌ها را به صورت مرتب تمیز و نظافت کرد.

۷ـ زمانی که بارش تازه شروع شده رانندگی نکنید.
حدود ۳۰ دقیقه بارش مداوم لازم است تا جاده شسته شده و از روغن پاک شود. رانندگی را به نیم ساعت تا یک ساعت بعد از آغاز بارش باران موکول نمایید.

۸ـ بیشتر احتیاط کنید و اعتماد به نفس کاذب نداشته باشید.
اولین و مهم‌ترین نکته، رانندگی با آرامش و احتیاط بیشتر و پرهیز از عجله کردن است. دقت بیشتری به خرج دهید. مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

۹ـ شاداب و سرحال پشت رول بنشینید!
در شرایط جوی نا مساعد، تمرکز کامل و توجه جدی راننده به جاده بیشتر از دیگر مواقع اهمیت دارند، بنابراین حتما سرحال و قبراق پشت فرمان بنشینید و اگر حتی کمی احساس خستگی می‌کنید، توقف کرده و دقایقی استراحت کنید. و علاوه بر رفع خستگی از چشمانتان و رفع خواب آلودگی، چراغ‌های اتومبیل را تمیز کنید تا روشنایی کافی داشته باشد.

۱۰ـ آهسته، با حوصله و با سرعت کمتر از سرعت تعیین شده جاده برانید.
اولین قدم و عکس‌العمل در مواجه با هر شرایط آب و هوایی یا شرایط غیرمعمول دیگر، کاهش سرعت خودرو است. همیشه سرعت خودرو با شرایط محیطی باید تطبیق داشته باشد.

لازم است سرعت حرکت خودرو را متناسب با میزان دید و لغزندگی مسیر تنظیم کنید تا خطر از دست رفتن کنترل خودرو را به حداقل برسانید، لذا از شتاب‌گیری بی مورد و ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.

سرعت مطمئنه را انتخاب کنید نه سرعت مجاز! شک نکنید با کاهش سرعت به هنگام رانندگی در آغاز بارندگی، رانندگی شما مورد تحسین سایر رانندگان حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

مخصوصا اگر باران اول هم باشد رانندگی و کنترل ماشین بسیار متفاوت خواهد بود. پس با افزایش سرعت به هنگام بارش شما شجاعت و یا مهارتی را به رخ هیچ کسی نمی‌کشید.

با کاهش سرعت علاوه بر کاهش ریسک سر خوردن خودرو، تایم بیشتری برای عکس‌العمل مناسب در هنگام مواجه با سوانح خواهید داشت.

به اعتقاد کارشناسان، در هنگام تغییر شرایط جوی به صورت معمول تا یک سوم سرعت خودرو را باید کاهش داد. نه تنها در بارندگی بلکه حتی با خیس شدن کف جاده هم با ترکیب آب و مواد شیمیایی تایر و البته کف جاده خاصیت لغزندگی شدید ایجاد می‌شود که باید این مورد را هم با دقت در نظر داشت.

در هنگام رانندگی با سرعت بالا در هنگام بارش، خاصیتی با نام hydroplaning به وجود می‌آید که سطح تماس تایر با جاده بسیار کاهش پیدا می‌کند و به راحتی کاهش توانایی کنترل خودرو را در پی خواهد داشت.

جاده‌های خیس یک از عوامل مهم سوانح رانندگی هستند اما به کارگیری تکنیک‌های رانندگی ایمن می‌تواند مانع از آن شود که ماشین‌تان با نرده‌های کنار جاده برخورد کند یا خدای ناخواسته به سقوط از دره‌ها ختم شود.

حتما سر پیچ‌ها آرام و با احتیاط رانندگی کنید. هنگامی که به پیچ‌ها نزدیک می‌شوید، طوری عمل کنید تا قبل از ورود به پیچ به سرعت مد نظر خود دست یافته باشید.

۱۱ـ در زمان بارندگی و جاده خیس، مراعات عابران پیاده را بکنید.
خیابان پر از چاله‌های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می‌شوند. شرط انصاف این است که از چاله‌ها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد.

۱۲ـ از تغییر مسیر تند و تیز و ناگهانی اجتناب کنید!
همواره به یاد داشته باشید که چسبندگی خودرو در این شرایط قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین سعی کنید زمان تصمیم‌گیری برای تغییر مسیر خود را کاهش دهید تا مجبور به تغییر لاین ناگهانی و … نشوید، چرا که در شرایط بارانی، احتمال کم فرمانی، بیش فرمانی و در نهایت اسپین شدن خودرو بسیار بیشتر است.

۱۳ـ از سبقت گرفتن در زمان بارندگی بپرهیزید.
چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‌گردد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در حالت دنده به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد. همچنین همیشه فرض کنید خودرویی که در کنار شما در حال حرکت است، دارای راننده‌ای کاملا مبتدی است که ممکن است هر لحظه برای شما نیز خطر ایجاد کند، پس از سبقت‌های پر ریسک و … خودداری کنید. در صورتی که ناچار به سبقت گرفتن هستید، احتیاط کنید، به ویژه وسایل نقلیه باری بزرگ که میزان زیادی آب می‌پاشند.

۱۴ـ از هرگونه ریسک بپرهیزید!
محدودیت‌ها و حداکثر توانایی حرکتی خودرو (لیمیت‌ها)، همواره جزو مهم‌ترین نکاتی است که راننده باید به آنها اشراف داشته باشد، اما باید بدانید که در زمان بارندگی، تمام لیمیت‌هایی که از خودرو خود می‌شناسید متفاوت خواهند شد، بنابراین هرچقدر هم که برای رسیدن به مقصد خود عجله دارید، سعی کنید هرگز به آزمودن محدودیت‌های خودرو فکر نکنید.

۱۵ـ زرنگ بازی را فراموش کنید و به دلِ آب نزنید!
بارها دیده‌ایم هنگامی که آب گرفتگی باعث بسته شدن قسمتی از مسیر و ایجاد ترافیک شده است، برخی رانندگان که خود را تافته جدا بافته و اصطلاها “زرنگ” تصور می‌کنند، خط شکنی کرده و به دلِ آب می‌زنند! در این مواقع لطفاً نه وسوسه شوید که پشت سر این افراد حرکت کنید و نه زیاد حرص بخورید! زیانی که تماس آب با قطعات این خودروها (که عمدتا دمای بالایی هم دارند!) دارد، بسیار بیشتر از صرفه جویی زمانی است که عاید آن راننده خواهد شد.

۱۶ـ چراغ‌های خودرو (نور پایین) را روشن کنید.
این کار باعث بهتر دیده شدن شما در زیر باران می‌شود. از سوی دیگر معمولا به هنگام بارش، شاهد مه و کاهش دید بیشتر هستیم که با روشن شدن چراغ‌ها دید خود شما نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. بارندگی و وجود قطرات باران، علاوه بر کاهش دید شما نسبت به محیط پیرامون، دید دیگر خودروها و عابرین پیاده به شما را نیز کاهش می‌دهد. با روشن کردن چراغ های خودرو (نور پایین) علاوه بر اینکه دید بهتری به جاده و ترافیک روبرو پیدا می‌کنید، به دیده شدن خود توسط عابرین دیگر نیز کمک خواهید کرد. استفاده از نور بالا ممکن است به خاطر انعکاس نور به سمت خودتان، دیدتان را کاهش دهد. با این حال به هیچ عنوان از چراغ خطر استفاده نکنید. استفاده از چراغ نور پایین خودرو حین رانندگی در باران و جاده لغزنده


۱۷ـ زمانی که دید محدود است از چراغ‌های مه شکن عقب استفاده کنید.
چراغ‌های مه شکن عقب باعث می‌شود شما بیشتر دیده شوید؛ اما اگر از این چراغ‌ها در زمان درست استفاده نکنید، باعث می‌شود چراغ‌های ترمز دیده نشوند.

۱۸ـ فاصله طولی و عرضی خود را با سایر خودروها خصوصا روبرو حفظ نمایید.
با این کار زمان بیشتری برای نشان دادن عکس‌العمل از خود خواهید داشت. از طرف دیگر نزدیک رانندن به خودروی جلویی ممکن است باعث کثیف شدن شیشه جلوی خودرو شود.

در شرایط جوی معمول و به صورت استاندارد شما می‌بایست فاصله سه الی چهار ثانیه‌ای با خودروی جلوی خود داشته باشید که به هنگام رانندگی در زیر بارش باران این عدد به ۵ ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

برای اینکه متوجه فاصله زمانی خود با خودروی جلویی شوید با دقت یک تابلوی جاده‌ای را نشان گذاشته و به محض اینکه آن خودرو آن تابلو را رد کرد شروع به شماردن کنید تا خود به آن علامت یا تابلو برسید. این فاصله زمانی شماست.

نکته مهم اینجاست که به هنگام ترافیک‌های سنگین همیشه فضا برای فرار از خطرات برای خود متصور شوید. به عنوان مثال همیشه سعی کنید در سمت خالی و باز شانه جاده به ادامه مسیر ادامه دهید و چیزی حدود نیم الی یک متر با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا در صورت بروز حادثه‌هایی مثل آتش‌سوزی و غیره برای خود موقعیت فرار از محل حادثه داشته باشید.

۱۹ـ فرمان را با دو دست بگیرید.
این کار موجب افزایش سرعت عمل شما در مواجه با خطرات و سوانح ناشی از رانندگی در باران می‌شود. هنگامی که در هوای بارانی می‌رانید، آب گرفتگی‌های مسیر و دریاچه‌هایی که معمولا سرو کله‌شان وسط بزرگراه‌ها پیدا می‌شود، از بزرگترین خطرات در کمین شما هستند، زمانی که با سرعت وارد یکی از آن‌ها می‌شوید، به یکباره نیرویی بازدارنده را در مقابل حرکت خودرو حس می‌کنید (به این اتفاق، آب سواری می‌گوییم)، همچنین احتمال اینکه فرمان خودرو به طور ناگهانی به یک سمت کشیده شده و باعث انحراف خودرو شود بسیار زیاد است، بنابراین زمانیکه در بارندگی سفر می‌کنید، نیروی بیشتری صرف هدایت فرمان خودرو کنید.


۲۰ـ دست یا انگشت خود را در وسط فرمان نگذارید!
قراردادن دست یا انگشتان بر روی وسط غربیلک، کنترل راننده را بر روی فرمان خودرو کاهش، و زمان عکس‌العمل او را به شدت افزایش می‌دهد، همچنین در صورت انحراف فرمان، احتمال آسیب دیدگی و شکستن دستها نیز وجود دارد.

۲۱ـ در زمان بارندگی از کروز کنترل استفاده نکنید.
هرگز در باران باکروز کنترل حرکت نکنید. با روشن بودن کروز کنترل، چرخ‌های ماشین تماسشان را با سطح جاده از دست داده و ماشین شتاب بیشتری می‌گیرد در حدی که ماشین شما مثل هواپیما از زمین بلند می‌شود. هرگز از کروز کنترل در هنگام خیس یا یخبندان بودن جاده استفاده نکنید. بعضی ماشین‌ها مثل تویوتا سی ینا ایکس ال ایی در هنگام روشن بودن برف پاک کن اجازه روشن کردن کروز کنترل را نمی‌دهند.

۲۲ـ در استفاده از برف پاک‌کن خساست به خرج ندهید!
هرچقدر دید شما به اطراف خودرو و جاده بیشتر باشد، شما آمادگی بیشتری برای واکنش نشان دادن و کنترل بهتر خودرو دارید، برف پاک کن خودرو اساسی‌ترین نقش را در حفظ دیدِ شما به جاده دارد، متاسفانه بسیاری از رانندگان، همواره سعی در استفاده حداقلی ازبرف پاک کن دارند! یعنی تا زمانی که دید جلو به صورت صد درصدی مغشوش نشده باشد، برف پاک کن خودرو را روشن نمی‌کنند! این عمل عجیب، هیچ سودی عایدتان نخواهد کرد! اما خطرات بسیاری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

۲۳ـ از بخار زدای شیشه‌ها استفاده کنید!
در هوای بارانی، به دلیل اختلاف دمای بیرون و داخل خودرو و نیز افزایش رطوبت هوا، شیشه‌های خودرو به راحتی پوشیده از بخار خواهند شد و استفاده بجا از بخار زدای شیشه و سیستم تهویه مطبوع خودرو، نقش مهمی در حفظ دید لازم راننده دارند. بنابراین همیشه گرم‌کن شیشه عقب خودرو را روشن نگه دارید، برای پاک شدن شیشه جلو و شیشه‌های کناری نیز از سیستم بخارزدا استفاده کنید.

در خودروهایی که فاقد سیستم بخار زدا هستند، به منظور کاهش رطوبت داخل کابین، سیستم تهویه هوا را روشن کنید (دمای تنظیم شده می‌تواند گرم یا سرد باشد) همچنین سیستم گردش هوا داخل کابین را خاموش کرده و خروجی باد را نیز به سمت بالا (شیشه‌ها) تنظیم کنید. افزایش سرعت فن تهویه نیز به افزایش سرعت خشک شدن بخار شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

۲۴ـ کف کفش‌هایتان را حتما خشک نمایید.
در زمان بارندگی همیشه کفش‌های خود را خشک کنید. کف لیز کفش می‌تواند به راحتی از روی پدال خودرو سر بخورد و یک سرخوردن ساده می‌تواند منجر به یک تصادف شود. اگر قبل از سوار شدن به خودرو در مسیر بارانی قدم زده‌اید، قبل از سوار شدن به خودرو کف کفش خودرو خود را خشک کنید دستمال یا یک روزنامه قدیمی نیز به خوبی رطوبت کف کفش را جذب می‌کنند. از دست دادن کنترل خودرو به دلیل سر خوردن پا از روی پدال گاز، ترمز یا کلاچ خیلی ترسناک است.

۲۵ـ از ترمز ناگهانی هنگام رانندگی در باران بپرهیزید.
روش ترمز زدن به هنگام رانندگی در باران بسیار مهم است. در هنگام بارندگی از زدن ترمزهای انفجاری و ناگهانی جدا پرهیز کنید و همچنین از ترمزهای پشت سر هم و کوتاه هم بپرهیزید.

در هر دو مورد با توجه به خیس شدن لنت‌ها، احتمال ضعف در عملکرد بیشتر می‌شود. در زمان بارندگی، همواره چسبندگی تایرها کمتر از دیگر مواقع است، همچنین احتمال خیس شدن دیسک و لنت‌های ترمز نیز وجود دارد، بنابراین احتمال قفل شدن چرخ‌ها یا بالعکس، کاهش قدرت ترمز وجود دارد اما در صورتی که سیستم ترمز و ABS خودرو عملکرد ایده‌آل خود را داشته باشند، می‌توان امیدوار بود تاثیرات مضر بارندگی بر قدرت ترمز خودرو، به حداقل ممکن برسد.

ترمز شدید و آنی در جاده‌ای خیس و لغزنده، به شدت شما را به لیز خوردن و انحراف از مسیر نزدیک خواهد کرد. به خصوص اگر خودروی شما به سیستم های ABS و EBD مجهز نباشد، پس با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا مجبور نباشید برای توقف کامل ماشین‌تان ترمز ناگهانی بزنید.

اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین‌هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت‌تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده‌اند.

از لنت‌های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، روغن ترمز خودرو را نیز در موعد مقرر در دفترچه راهنمای خودرو تعویض نمایید. به صورت کلی در بارش باران به جای ترمز زدن سعی کنید با برداشتن پا از روی پداگال گاز خودروی خود را کنترل کنید.

۲۶ـ تمرکز و توجه‌تان به جلو باشد.
به هنگام بارندگی باید تمام حواس و دقت خود را برای در کنترل داشتن کامل خودرو به کار ببرید چرا که حال با کاهش دید، لغزندگی و سایر موارد که در اثر بارندگی حاصل شده است، احتمال ایجاد سانحه چند برابر بیشتر شده است. حال این شما نیستید که ممکن است موجب ایجاد سانحه شوید بلکه باید توانایی کنترل خودروی خود به هنگام مواجه با دیگر سوانح را نیز داشته باشید. تمام توجهتان به جاده باشد. مدام حرکات و خودروهای اطراف خود را زیر نظر داشته باشید. رادیو و … را خاموش و برای مدتی از گوشی و گجت‌ها فاصله بگیرید. بهتر است از بحث‌های بی‌مورد در این مواقع پرهیز شود. از خوردن، خواندن و یا هر مورد دیگری که باعث حواس‌پرتی شود باید اجتناب کرد. هوای بارانی بیشتر از هر چیزی به توجه و دقت راننده نیاز دارد. نگاهتان را به جاده بدوزید و با تمام حواس رانندگی کنید.

۲۷ـ به معابر آب گرفته دقت کنید.
عبور از معابر آب گرفته ممکن است باعث سر خوردن خودرو شود. سعی کنید این معابر را دور بزنید یا به آرامی از آنها عبور کنید. این کار دلایل مختلفی دارد که از این موارد می توان به خیس شدن قطعات حساس همچون لنت‌ها و یا سایر قطعات الکترونیکی خوردو و آسیب به آن‌ها، مزاحمت و پاشیده شدن آب بر روی سایر خودروها و ایجاد سانحه از دست دادن کنترل خودرو در مواجه با حجم زیاد آب‌های روان و ساکن اشاره کرد.

۲۸ـ از سر خوردن خودرو نهراسید.
اگر یادتان باشد در مطلبی، به راههای جلوگیری از لیز خوردن خودرو در برف و یخبندان اشاره کردیم و گفتیم که اگر خودرویمان سر خورد چه اقداماتی انجام دهیم. در بارندگی و زمین خیس، شرایط تقریبا مشابه است. اگر خودروی شما روی جاده سر خورد، ضمن حفظ خونسردی، به آرامی پای خود را از پدال گاز بردارید. از تصمیمات عجولانه مثل ترمز کردن خودداری کنید زیرا ضربه زدن به ترمز روی سطح لغزنده، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سر خوردن بیشتر می‌شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید.

۲۹ـ از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید.
پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سر خوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌های بی‌مورد و چرخاندن سریع چرخ‌ها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق‌تر و کامل‌تر در گل و لای فرو می‌برد.

۳۰ـ برای توقف در جاده بارانی عجله نکنید.
هرگز ترس از کنار زدن ایمن خودرو و توقف خودروی خود در شرایط بحرانی نداشته باشید. در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر برای نجات جان خود و جلوگیری از حوادث به صورت ایمن و بارعایت نکات به آرامی در مکانی ایمن خودرو را متوقف کنید. در صورتی که بارنگی به حدی شدید است که برف پاک‌کن‌ها توانایی ایجاد دید مناسب را ندارند، در صورتی که به هر دلیل دیگری ازجمله مه با کاهش دید شدید مواجه شدید. هرگاه احساس کردید بنا به هر دلیلی توانایی کنترل خودروی خود را به صورت معمول ندارید. حتما به هنگام توقف از راهنما استفاده کنید و این کار را با دقت انجام دهید. به آرامی و ملایمت ترمز کنید. هرگز یکباره پایتان را روی ترمز نزنید.

نظرات (1)

  1. مهمان

باسلام
شما آموزش نصب زنجیر چرخ رو ندارید؟ من زنجیر چرخ خریدم ولی نمیتونم نصبش کنم

  پیوست ها
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 20)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

معرفی رئیس سازمان

رئیس آتش نشانی رباط کریم

 

حمید رزاقی

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رباط کریم

 

(تقدیرنامه ها و تصاویر)

تصویر تصادفی

photo_2020-09-14_12-21-35.jpg

ورود کاربران

سایت های دولتی

نظرسنجی

عملكرد سازمان آتش نشاني رباط کریم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

با شهروندان

 

» باشگاه نجات یافتگان آتش نشانی رباط کریم

 

آتش نشانی رباط کریم

» در صورت بروز هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی و دور شدن از محل حادثه با تلفن 125 تماس بگیرید.

» آتش نشانی رباط کریم بصورت 24 ساعته آماده شنیدن پیامها، انتقادات و پیشنهادات شما شهروندان محترم می باشد.

Template Design:Dima Group